2011. január 10., hétfő

Copie conforme?

Nem, most még nem a film. Csak idevág a címe.

Ugyanis vateráztam magamnak egy Louis Vuitton pénztárcát. Or so I thought.

L. tegnap örömmel közölte Fb-on, hogy potom pénzért lesz Párizsból származó, eredetmegjelöléssel ellátott LV pénztárcája, meg bontatlan csomagolású echte YSL Elle parfümje a Vateráról. A linkelt képen villogó pénztárca valóban gyönyörű volt, a logó a helyén, tökéletesen meggyőző. Ezen felbuzdulva én is nekiálltam keresgélni, és hamarosan meg is találtam a nekem tetszőt - valóban igazán kedvező áron. Megvásároltam, örültem magamnak.


Aztán este elkezdtem nézegetni az LV táskákat (azért nézegetni lehet! :)), és a sok 10-20 ezres árkategória között megláttam egy pirosan izzó hirdetést, miszerint hihetetlen akciósan 281 ezer forintért kínál valaki eredeti LV táskát. Nyilván megnéztem, kíváncsi voltam, ki az a bátor, aki partizánként harcba mer szállni egy hatszámjegyű árral, pláne mekkorával. Mint azonban kiderült, ez nem volt véletlen. Az adatlapon millió nagy felbontású fotó igazolja, hogy ez egy eredeti termék, ráadásul az eladó külön felhívja a figyelmet rá, hogy ismerjük meg a terméket, tudjuk, mit veszünk, mert a hamisítók kihasználják az ember tudatlanságát. Egy naiv vaterázgató még meg is kérdezte szerényen, hogy egészen biztosan ezt az árat akarta-e kiírni az illető. A válasz az volt rá, hogy igen, mert eredeti áron a táska 1170 euróba kerül, és ez ahhoz képest akciónak számít. Valamint hogy az oldalon nagyon kevés eredeti táska található, legfeljebb 1-2, de azokat nem is 10 ezerért árulják.

Felhúztam a szemöldökömet, hiszen tény, hogy vannak ordítóan hamis példányok is, amelyeknek a torz logója messziről is kiszúrható, de a legtöbb termék valóban szakasztott eredetinek néz ki. Gondoltam, ez a leányzó valóban tudhat valamit, ezért rákerestem a Multicolor kollekcióra, hátha a képeken feltűnik, van-e különbség. Az egyik kép alatt ez volt olvasható:
High Replica LV bag. Ez már gyanús volt, rákattintottam, és ott jött a felfedezés: teljes iparágak épülnek a "replica" termékek, vagyis az utánzatok gyártására. Bennem azonban azonnal felmerült a kérdés: de hiszen ez illegális, nem? Elvben azért vannak hamisítványok, mert nem lehet csak úgy büntetlenül felhasználni egy divatház emblémáját (többek között). Ez indokolta is a következő keresést, mit is takar az "utánzat".



Találtam egy kiváló cikket, ami összefoglalva a következőket mondja: a fő különbség az eredeti és a pontos utánzat között az, hogy utóbbi az előbbi kialakítását és értelemszerűen a logóját teljes egészében lemásolja, tehát nincs mögötte eredeti, kreatív munka. Ez természetesen kimeríti a szellemi tulajdonhoz fűződő jogok megsértésének fogalmát, és mint ilyen, törvényellenes tevékenység. Ha egynél több ilyen termék van a birtokunkban, az már "üzérkedés"-nek számít. Emellett nyilvánvalóan különbség lehet a minőségben, hiszen a felhasznált anyagok nem luxusminőségűek, és egy-egy termékvonalon belül előfordulhatnak következetlenségek, ami pedig a csúcskategóriás terméknél (elvben) sosem. Ha viszont mindez így van, hogy lehetséges az, hogy mégis tömegesen árulják az ilyen rendkívül egyező másolatokat? Úgy, hogy a védjegyet nem tüntetik fel, de akár arra is lehetőség van, hogy díjat fizetnek a tervezőnek a márka alapvető elemeinek használatáért - ily módon minden érdekelt fél védve van.

Első hitetlenkedésem után végiggondoltam, mi is lehet az előnye egy nagy divatház számára, ha belemegy az utóbbi lehetőségbe, és engedélyezi az alapvető termékjellemzői felhasználását. Végül arra jutottam, hogy ez tulajdonképp jó reklám, hiszen ily módon sokkal több emberhez eljut a márka, ráadásul nem is kerül semmibe, sőt! Még az eredeti alkotók kapnak érte pénzt.

A fentieket látva kérdés, hogy egy Vaterához hasonló oldalon - ha ilyen szándékaim lennének - hogyan tudok különbséget tenni a ténylegesen eredeti és az igazán pontos másolat között? Egy szakavatott LV-szakértő, aki már sok terméket látott eredetiben, élőben talán elképzelhető, hogy kiszúrja, ha valami csak egy kicsit is nem stimmel. A pontos utánzat jellegéből adódóan azonban az átlag vásárló, akit ugyan hamis logóval már nem lehet megvezetni, de nem feltétlenül rendszeres látogatója az Andrássy úti LV-üzletnek, képről feltehetőleg nem fogja tudni felismerni a különbséget. Így tehát marad az, hogy legfeljebb az ára lehet gyanús, tudván, hogy nincs az a helyzet (hacsak nem a kamionról esik le a becses áru, és valaki fel nem szedi, esetleg lopja), amelyben elképzelhető, hogy igazi, eredeti és új, még nem használt LV-táska 10-20 ezer forintért piacra kerül.

Végezetül pedig, miután konstatáltam, hogy licitálásom jutalma a szó szoros értelmében véve valószínűleg nem eredeti termék, a fő kérdés az: zavar-e, egyáltalán érdekel-e ez engem? Nem is túl hosszas tanakodás után a válaszom: nem. Van az az árkülönbség, ami feledteti velem ezt a filozófiai problémát - hiszen arról van szó, nem igaz? Az eredeti és a másolat viszonyáról. Hogy számít-e, hogy nem eredeti a termék, ha tulajdonképpen tökéletesen hű utánzata annak? Persze ruhánál talán más lenne a helyzet, de egy pénztárcánál az, hogy nem luxusminőség, nem hiszem, hogy komoly gondot jelentene, hiszen azért nem a kínai piacos színvonalról van szó. Ráadásul lelkiismeretfurdalásom sem nagyon lesz, mivel az LV-nél én alapvetően elkönyvelt veszteség vagyok - egy 300 ezres táska egész egyszerűen előbb férne bele a pénztárcámba, mint az értékrendembe. Ez pedig már önmagában sokat elmond.

2 megjegyzés:

  1. hehehe, én nyáron vettem 30 euróért egy ilyen copie-t, mert nagyon tetszett :)

    VálaszTörlés
  2. Hát, az enyém ma érkezett meg, de valóban nem túl kiváló minőség. :-( Végül is mindegy, csak kicsit illúzióromboló megtudni, hogy nem a több százezres cuccokat kaparintjuk meg fillérekért. :D (Hétvégén ígérem, télleg írok most már ;-)).

    VálaszTörlés